Search This Blog

Wednesday, September 05, 2012

Belajar bahasa cina>>> How good am i?

Assalamualaikum.

Mafan (susah) tak mafan belajar bahasa cina nih?
Aku pun tak tau la, because aku budak baru belajar dan kalau salah tolong tunjukkan. Hehehe...
Siap pantun bagai. Kelas formal tak start lagi (tengah survey lagi kelas bahasa cina kat area JB nih-kalau kawan korang ada, boleh rekomenkan).
Piru (tapi), kelas unformal dah start, my colleague siap bagi one day-one word.
Yeah, itulah namanya senior yang baik hati. Thank you for Mr.Tan.

Tempat kerja memang menuntut/ aktiviti wajib cakap bahasa cina because around 80% Chinese, halwa telinga aku pun dah lali dengor nih semua.
Sometimes, dapat la catch apa yang diorang dok cakap-sometimes, aku blur under sky sesorang. Haahhaha...
Tapi aku tak kesah.

Perkataan pertama aku paling suka. Mong-mong (kabur). One story, bila aku cakap:
"Aunty, ti saya letak ubat-mata ada mong-mong ar."
"Mong-mong (ahhahaha, sambil gelak kesukaan). Mong-mong (ulang lagi)."
"Nape aunty? Aunty bawak keta ker?"
"Takda, takda. Amoi, you cakap mong-mong ada comel la. Aunty suka."
"Hahahah..(malu cap dinosaur T-rex)."
Then, sampai balik aunty-bila jumpa aku-"amoi, mong-mong."
Aku? Senyum sampai langit lah...

Der gak yang cakap:
"Amoi, bila mau cakap cina penuh?"
"Miss, my grandma speaks mandarin can ar?."

Kalau diorang sebut number in mandarin-aku da pro dah (overproud). Piru, bila diorang hentam dialect Hokkein, Hakka, etc... Melopong la aku. (aku suh jek relatives translate tok aku, bes citer).

Other words:
Kai ta ta-Open eyes big
Kang sia min-Look down
Mok-Cataract
Pang sia-Lie down
Nali-di mana
etc...

*aku taip, ikut sesedap bunyi dan sesedap jari menaip jek-kalau salah. Diperbetulkan. Hehhehe...

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...