Search This Blog

Sunday, July 14, 2013

Tak cukup duit gaji? Jangan risau.

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah, aku baru dapat increment. Just about 4.2%--- nak kata sikit adalah lebih baik daripada tak ada. So, this is yang aku dapat for my first time as a employee. Disebabkan Raya nak dekat. So, aku anggap ini semua rezeki untuk saper-saper dapat duit Raya nanti la. And cukup jugak untuk cover tambang pergi balik kampung. 

Duit gaji. If i talk about this, ramai mungkin yang dok complaint of duit gaji tak cukuplah. Itulah.... inilah... nak bayar hutang-hutang lagi.
Seriously? Aku boleh ghoyak jangan risau? Nak mati awak ker?

But,
To me, as long as aku fikir duit hanya hal duniawi... ya, something like -it's your own rezeki and how you manage it. ***Don't make yourselves be a slave to money/duniawi but biar money/duniawi be slave to you. 'Cause you are totally perfect and no worries. Think positive. Jangan stress and put pressure on it. So, nanti tak adalah prespective datang kerja like 'argh, kerja pun kerjalah'... cam tak best kan. Dah jadi beban. Worse!

And my first step to all yang still worries about gaji tak cukup-cukup. Why not korang bawak bekal ke tempat kerja. Looks cheeky, but it's practical okay.

Rahsia berjimat? inilah dia. 
Why aku tekankan pasal bawak bekal gi tempat kerja..??? why?

'Cause sejak aku ada terbaca one artikel about---air tangan orang yang tak solat---aku jadik trauma. Serba sedikit aku boleh share are:

-Kisah pada zaman Nabi Musa dimana ada mnyatakan bahawa betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. itu baru air bumbung rumah, belum air tangannya lagi.
-So, some more nak makan luar? Hurm, maybe next time.

Selain terjamin diberkati Allah, bersih, sihat (sometimes not), easy, and so far so jimat. What else yang peningkan. Just go with it.

P/S: nak kaya cepat? Gi la try usha anak Datuk semua. Hahahha….

No comments:

Post a Comment

-please share your thoughts here, dude

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...